روانشناسی
روانشناسی: یعنی آگاهی داشتن و شناخت علمی در رابطه با چگونگی ابعاد متفاوت انسان ها می باشد.
در بررسی برخورد باید توجه داشت که رفتار چه شخصی در چه موقعیتی و با چه شدتی مورد ارزیابی قرار گیرد.
به دلیل این که هنگامی می توانیم تفسیری از یک برخورد شخص داشته باشیم.
که موقعیت زمانی و همینطور مکانی، موقعیت آشکار شدن برخورد و خصوصیات زیستی ذهنی و روانی او را مورد ارزیابی قرار دهیم.
شاخه های علم روانشناسی
از هنگامی که روان شناسی به عنوان یک علم ترقی شد روانشناس در موضوعات مخصوص، پژوهش های متعددی را آغاز کرد.
به صورتی که در دنیای امروز شاخه های متفاوتی از روانشناسی را مشاهده می کنیم که برخی از این شاخه ها شامل موارد زیر می باشد:
روانشناسی در رابطه با رشد و کودک
در روانشناس کودک رشد کردن او را از زمان نطفه تا دوران بلوغ و نوجوانی میپردازد.
مسئله هایی مانند در این شاخه از روانشناسی مورد ارزیابی قرار میگیرد.
- نقش وراثت و شرایط شکل گرفتن شخصیت کودک
- حسی و حرکتی
- طریقه بازی کردن
- تقلید و همانند سازی کودک و نوجوان
- تحولات در مرحله بلوغ
روانشناسی شخصیت
در این مرحله از روان شناسی ابعاد های متفاوت شخصیت،جنبههای هیجانی و چگونگی سازگار شدن شخص با محیط مورد بررسی قرار میگیرد.
روانشناسی اجتماعی
روانشناس اجتماعی از تعامل کردن شخص و اجتماع، قانون های روانی نهاد های اجتماعی مورد گو گفت و گو قرار می گیرد.
و در موضوع هایی مانند: معیارها و همینطور هنجارهای اجتماعی و نقش داشتن رسانه های گروهی به تحقیق و بررسی می پردازد.
روانشناسی تربیت کردن و قلمرو
مسئله اصلی روانشناسی تربیتی به کار گرفتن قانون و شاخه های متفاوت روانشناسی در مورد تعلیم و تربیت می باشد.
به عبارت دیگر هدف مهم روانشناسی تربیتی :
- توجه داشتن عمیق در رابطه با آموزش و پرورش
- و پرداختن موارد تاثیر گذار در آموزش و همینطور رشد متعادل انسان می باشد.
منبع: کانون مشاوران ایران
مقالات مرتبط:
دیدگاه خود را ثبت کنید
دوست دارید به بحث ملحق شوید؟Feel free to contribute!