نماد سایت مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج آنلاین

مرکز مشاوره کرج

 

مرکز مشاوره کرج

برترین و معتبرترین مرکز مشاوره کرج در سطح ایران به همراه بهترین دکتر روانشناس و روانپزشک

مرکز مشاوره آنلاین مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مرکز مشاوره مشاوره تلفنی

مرکز مشاوره خانواده کرج

فقط با یک مشاوره ازدواج از بهترین مشاوران ایران به صورت مشاوره آنلاین یا حضوری و مشاوره تلفنی در مرکز مشاوره کرج 

 

هنگام گرما کلافه نشوید و خونسرد باشید

 

شما که همیشه از دست این گرما می‌نالید و الان هم که تابستان آمده از دست گرما حسابی شاکی شده‌اید و مدام می‌گویید پختم، پختم آیا تا به حال جایی شنیده‌اید که کسی واقعا از گرما پخته شود؟ احتمالا جوابتان منفی است و می‌گویید منظورتان این است که هوا بس ناجوانمردانه گرم است. اما باید خدمتان عرض شود چنین اتفاقی یک بار در سال ۱۹۸۷ و بیابان‌های کالاهاری در جنوب آفریقا افتاده و در آن یک مرد به همراه شترش در زیر آفتاب سوزان سوخته‌اند و به مرحله پختن نائل شده‌اند. پس به جای قاط زدن از گرما، بد نیست ببینید وقتی گرما می‌آید، در نقاط مختلف دنیا چه خبر است.

 

۱

اگر جزو آن گروه از افراد هستید که وقتی یک روز وسط تابستان در ظل گرما خواستید برای کاری از منزل بیرون بروید و احساس کردید وای چه هوای گرمیه، پختم، امروز واقعا دیگه هوا خود کوره‌اس. یه کم زیادی سوسول تشریف دارید. گروهی تحت نظر سازمان جهانی هواشناسی سال‌هاست مشغول تهیه جدولی هستند که در آن رکوردهای گرم‌ترین و سرد‌ترین نقاط جهان گرفته می‌شود. در آخرین فهرستی که از فعالیت‌های این گروه یک مقدار بی‌کار منتشر شده، لیبی با ۵۷ درجه سانتی‌گراد به عنوان رکورد دار گرما در جهان معرفی شده است. احتمالا آنهایی که در مناطق گرمسیر زندگی می‌کنند، الان دادشان درآمده که بیشتر از اینها را هم تجربه کرده‌اند. اما بهتر است بدانند مو لای درز آمار این گروه نمی‌رود. آنها برای ثبت رکورد، دمای هوا در ساعت ۱۲ شب را اندازه‌گیری می‌کنند. حالا اگر باز ادعا می‌کنید در آن ساعت شب هم چنین هوای گرمی را تجربه کرده‌اید، می‌توانید به این گروه اطلاع دهید، ضمن این‌که گروه اول که صلات ظهر را برای رفتن به بیرون انتخاب کرده بودند و در حال پختن بودند، با آگاهی از این رکورد، همان بپزند و غر نزنند، سنگین‌تر است.

 

۲

وقتی صحبت از هوای گرم می‌شود، ناخودآگاه آدم یاد مردم قاره آفریقا می‌افتد. البته کشورهای جنوبی این قاره که در زیر خط استوا هستند، فصل گرمایشان بر عکس ماست، هر چند که بندگان خدا فقط دو فصل دارند؛ تابستان و پاییز. در یکی از این مدل کشورها خدماتی ارائه می‌شود که به آن اورژانس گرمایی می‌گویند. آنگولا کشوری است که در کنار اورژانس معمولی، اورژانس گرمایی نیز دارد. داستان این اورژانس گرمایی از آنجا آغاز می‌شود که در اواسط دهه ۹۰ وقتی آمار بی‌حال‌شدن و غش‌کردن مردم از گرما در معابر و خیابان‌ها در این کشور روز به روز زیادتر می‌شد، مسئولان آنگولایی تصمیم می‌گیرند چاره‌ای بیندیشند. بنابرابن بودجه‌ای تعیین می‌کنند و آمبولانس‌هایی به عنوان اورژانس گرمایی در سطح شهرها پخش می‌کنند.

نکته جالب، کار این آمبولانس‌هاست. فرض می‌کنیم شما یکی از شهروندان آنگولایی هستید. در خیابان مشغول راه رفتن هستید که گرمایی خفن آنجا کله پایتان می‌کند و افقی نقش بر زمین می‌شوید. یکی از شهروندان متعهد هم موضوع را به اورژانس گرمایی اطلاع می‌دهد. آن موقع است که صدای آژیر آمبولانس‌ها به صدا در می‌آید و به سراغ شما می‌آیند.

اینجاست که کار آنها آغاز می‌شود. در مرحله اول آنها شما را سوار آمبولانس می‌کنند تا به واسطه باد کولر کمی خنک شوید. سپس اگر اوضاعتان خیلی وخیم نباشد، سرمی کوچک برایتان تزریق می‌کنند. مرحله آخر کمی باحال‌تر است. مقداری آب میوه خنک برای نوشیدن در اختیارتان قرار می‌دهند و اگر خواستید شما را تا منزل می‌رسانند. همه اینها را بدون این‌که پولی دریافت کنند برای شما انجام خواهند داد.

دولت آنگولا در حدود ۱۵ سال است خدمات اورژانس گرمایی را برای مردم کشورش انجام می‌دهد، هر چند پایین‌بودن تعداد آمبولانس‌ها همیشه یکی از کمبودهای اصلی آن است.

 

۳

ایسلند یکی از کشورهایی است که همیشه آب و هوایی سرد دارد و در شمالی‌ترین قسمت‌های شمال قاره اروپا قرار گرفته است. اما در قسمتی از این کشور منطقه‌ای به نام « تیگرهورن » وجود دارد که در فصل گرما نسبت به نقاط دیگر این کشور آب و هوایی گرم‌تر دارد.

برای حدس زدن دمای هوا در این منطقه لازم نیست به دماهای خیلی بالا فکر کنید. چون در بدترین حالت، رکورد گرما در این منطقه نهایتا ۳۱ درجه سانتی‌گراد بوده که آن هم به سال ۱۹۳۹ مربوط می‌شود. اما این به تنهایی نکته‌ای نیست که این منطقه را معروف کند. هوای همیشه سرد و دمای زیر صفر در این منطقه باعث شده در زمان‌هایی که هوا گرم می‌شود، هنگامی که دما به ۳۰ درجه می‌رسد، در این منطقه تعطیل رسمی اعلام می‌شود. برای این‌که بدانید در فصل گرما چند بار دمای هوا در این منطقه چنین وضعیتی پیدا می‌کند، به آمار تعطیلات رسمی سال ۲۰۰۹ این منطقه مراجعه کردم. آمار جالب بود: ۲۸ تعطیلی! وقتی این آمار را با روزهای یک‌شنبه جمع کنیم، می‌بینیم که مردم این منطقه بر خلاف مثلا ما که آرزو می‌کردیم برف بیاید و همه جا تعطیل شود، آرزو می‌کنند که هوا گرم شود تا کلا به یک تعطیلات اساسی بروند.

 

۴

زئیر همسایه شمالی همین آنگولاست که در بالا به آن اشاره کردیم. کشوری که از فقیر‌ترین کشورهای قاره آفریقاست. در زئیر دیگر خبری از اورژانس گرمایی و این‌جور اقدامات دلربا نیست. یعنی بودجه کشور آن‌قدر پایین است که اگر بخواهند هم توانایی این مدل کارها را ندارند. اما اینها باعث نشده خلاقیت نزد مسئولان مملکتی زئیر از بین برود.

آنها در سال ۲۰۰۳ و در پی بروز گرمای بی‌سابقه در کشور و اعتراض مردم نسبت به نداشتن امکانات رفاهی برای مقابله با آن، اقدامی عجیب انجام دادند. مدت زیادی طول نکشید که در سرتاسر کشور پوستر‌ها و بروشورهای فراوانی پخش شد که در آن از فواید گرما و عرق کردن نام برده شده بود و به کمک دلایل پزشکی ثابت شده بود گرما آن‌قدر‌ها هم بد نیست. مثلا در یکی از این بروشورها این‌گونه نوشته شده بود «وقتى که درجه گرماى هوا از ۳۳ درجه گذشته و به ۴۰ درجه نزدیک مى‏شود، چیزى خوش‏تر از نسیم خنک‌کننده نیست که عرق را از پوست بدن تبخیر کند. عرق‌کردن به منزله دستگاه تنظیم دماى بدن است. اگر عرق کردن نبود، گرماى داخل بدن نیز به همراه دماى بیرون بالا مى‏رفت و ممکن بود بالا رفتن دماى بدن آن‌قدر ادامه مى‏یافت تا مرگ فرا مى‏رسید.» تصور کنید مردم بیچاره زئیر را که وقتی از شدت گرما در حال بال بال‌زدن هستند و عرق از سر و رویشان در حال چکیدن است، اما خوشحال هستند از این‌که عرق می‌کنند و طبق این قسمت از نوشته‌های بروشور چون عرق می‌کنند پس هستند و از شدت گرما عمرا مرگ به سراغشان بیاید.

 

۵

چند سال پیش اعلام شد گرم‌ترین نقطه کره زمین در ایران است. اول همه نگاه‌ها به بندر و خوزستان رفت. البته در این بین عده‌ای هم می‌گفتند بابا خالی‌بندی است. اما وقتی خبر در سطح وسیعی پخش شد، دیگر نام منطقه گندم بریان در کویر لوت را همه می‌دانستند.

در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ این منطقه با ثبت دمایی در حدود ۷۰ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین نقطه در کره زمین شناخته شده بود.

کارشناسان هواشناسی اعتقاد دارند در چنین دمایی حتی باکتری هم توان زنده ماندن ندارد، چه برسد به آدمیزاد.

حتی یک‌سری مشاهدات نشان داده شده که بعضی از حیوانات که گذرشان به آن اطراف افتاده، در کوتاه‌ترین زمان دخلشان در آمده و سقط شده‌اند. حتی در یکی از اکتشافات آن حوالی جسد حیوانی دیده شده بود که مدت‌ها بعد از مردن از شدت گرما فاسد نشده بود، اما تا دلتان بخواهد خشک و جزغاله شده بود.

این منطقه در چند سال گذشته از شدت گرمایش کاسته شده، چون دیگر در فهرستی که از گرم‌ترین نقاط جهان ارائه می‌شود، نامی از منطقه گندم بریان دیده نمی‌شود. اما اگر اهل سفر به جاهای ناشناخته هستید، کوله بارتان را برای سفر به این منطقه نبندید، چون هرچند دما در این منطقه دیگر ۷۰ نیست، اما هنوز در حدود ۶۰ درجه سانتی‌گراد است و این یعنی اگر قصد کباب شدن دارید، راه‌های بهتری هم برای این کار وجود دارد.

 

۶

هفته‌ای که گذشت، کویت رکورد انواع و اقسام گرما را ازآن خودش کرد. ماجرا از اوایل هفته پیش آغاز شد. وقتی که مردم کویت احساس کردند اگر از جلوی کولرهای گازی‌شان جنب بخورند، گرما پوست از تنشان خواهد کند. در خود کویت دمای هوا مانند همیشه عنوان می‌شد تا آن‌که یکی از شبکه‌های برون‌مرزی عرب زبان اعلام کرد دمای هوا در کویت به حدود ۸۰ درجه رسیده و این در ۵۲ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

دمای هوای کویت که حالا دیگر از گندم بریان ما هم بالاتر رفته، این کشور را در معرض یک بحران زیست‌محیطی قرار داده است. در روزهای اول به دلیل خشکی و کمبود آب، در بعضی از نقاط برق قطع می‌شد که این وضعیتی وحشتناک برای مردم بود.

وقتی این خبر را چند روز پیش در اینترنت به اشتراک گذاشتم، عده‌ای اعتقاد داشتند کویت آن‌قدر کشور پول‌داری هست که هوا هر چقدر هم در آن گرم شود، عین خیالش نباشد. اما به نظر می‌رسد حتی اسکناس‌های شیوخ کویت هم نتواند با این گرمای هراسناک مقابله کند. مردم کویت دعا می‌کنند حداقل گرد و خاکی که تا چند هفته پیش در آسمان این کشور بود، دوباره برگردد تا شاید کمی از شدت تابش کشنده آفتاب را بگیرد. اگر منتظر خواندن نکته بانمکی در کویت هستید، باید بگویم فعلا هیچ گونه نمکی در وضعیت وخیم کویت دیده نمی‌شود و تنها چیز موجود، فقط گرما هست و گرما.

 

۷

مبادا فکرش هم از سرتان بگذرد که این گرما به این راحتی‌ها دست از سر ما بر خواهد داشت. چند روز پیش ناسا در گزارشی اعلام کرده که تیم تحقیقاتی این مرکز به این نتیجه رسیده‌اند که فعالیت خورشید خانم در سال‌های اخیر بسیار زیاد شده و سال‌های آینده زیادتر هم خواهد شد. هرچند اصولا فعالیت آن هم از نوع زیادش خوب است، اما نه برای خورشید. می‌پرسید چطور مگر؟ ناسا اعلام کرده این پرکاری بانو خورشید می‌تواند باعث بروز فاجعه‌ای بی‌سابقه برای کره زمین شود. علمی‌ترش می‌شود: «بر اثر فعالیت‌های شدید خورشیدی ممکن است در حوالی سال ۲۰۱۳ توفان خورشیدی عظیمی رخ بدهد و در اثر آن به سیستم‌های انرژی و ارتباطات زمین تاثیرات مخربی وارد شود. به‌طوری که عملکرد پلاسمای خورشیدی به شدت زندگی ما را که مملو از فناوری است کاملا مختل کند.» همه اینها که گفته شد، یعنی چیزی در مایه‌های خیلی بد.

گرما از میلیون‌ها سال پیش بوده و هست و خواهد بود. بهتر است به جای غرزدن، آب هویج و خاک‌شیرمان را بخوریم و تحملش کنیم تا بگذرد و برود. باور کنید یک قاچ هندوانه و لم‌دادن جلوی باد کولر هم برای خودش عالمی دارد.

 

مرکز مشاوره تهران بهترین مرکز مشاوره ازدواج روانشناس خوب تهران روانپزشک خوب تهران مشاور ازدواج تهران

مرکز مشاوره ازدواج کرج

در زمینه های ازدواج، خانواده، مشکلات زناشویی، مشکلات قبل وبعد ازدواج و مشاوره ازدواج در مرکز مشاوره کرج استفاده کنید.

 

خروج از نسخه موبایل